FÖRST NÅGRA KOMMENTARER TILL VECKAN SOM GÅTT
Den gångna veckan handlade ju om Problemlösning och Konflikthantering och eftersom detta är en certifieringsutbildning i SjälvLedarskap så är ju tonvikten lagd på min roll vid problem och konflikter och vad jag själv kan göra på detta område. Jag hoppas att du har använt (och kommer att fortsätta att använda dig av principerna och metoderna för lösning av personliga problem och på din egen roll i konflikter med andra.
Konfliktlösningprinciperna kan också användas när det gäller inre konflikter.
Inom psykoanalysen talade om ofta om konflikter mellan jaget tre delar där Jaget ofta kom i kläm mellan Överjagets normer och krav (Föräldern) och det undermedvetnas (barnets) drifter och upp/utlevelse-behov.
På hypnosområdet finns ett område som kallas för ”egostates”, dvs att jaget kan delas upp i delar som vill olika saker, en del vill kanske sluta röka och en annan de vill fortsätta att röka. Under hypnos sätts då de olika delarna i kontakt med varandra och de får” resonera sig fram till en lösning” som båda delarna är nöjda med. I det mentala hemmet finns ju ett konferensrum som kan användas för sådana problem- och konflikt-lösande områden.
Jag har fått en fråga om det finns optimala tider på dygnet för den mentala träningen?
Nej, när det gäller träningen så kan ju de ”15” minuterna förläggas till valfri tid på dygnet och även till sänggåendet, när man ändå ska slappna av.
Eftersom programmen dock slutar med: ”Slå upp ögonen och känn dig helt vaken och bra på alla sätt” bör man i så fall säga till sig själv (och bildmässigt se det man vill ska hända) innan man börjar träningen – att jag kommer inte att ta emot slutorden utan kommer istället låta avslappningen gå över i en djup, skön och vederkvickande sömn.
När man ser att det fungerar så upptäcker man att man kan ändra på det innehåll som programmen har utifrån egna behov och intressen. Detta är första steget till den fulla självhypnosen. Ett viktigt steg dit är dock att man klargör tilläggen och förändringarna innan man ”går ner” i sitt mentala rum där man sedan bara ”låter saker hända” utifrån programinnehållet och utifrån de egna tilläggen eller förändringarna man bestämt innan.
Detta att ”låta saker hända” utifrån de bildmässiga programmeringar man gör är något som man bör använda sig av i livets alla situationer och inte bara när man i sitt mentala rum ”programmerar” den framtid man vill ha. Innan man går in i en situation, vare sig det är en idrottsprestation eller en träff med en kund, så ser man för sin inre syn det man vill ska hända (inte det man fruktar eller förväntar sig) för att sedan ”låta det hända” utan att man medvetet anstränger sig eller försöker få det att hända.
Samma sak gäller i själva mentala träningen. Om man anstränger sig eller ”försöker” slappna av eller ”gå ner/in i sitt mentala rum så går det mycket sämre än när man bara ”låter det hända”(flyt).
Lycka till! ✋
VÄLKOMMEN TILL STEG 10 : MIN RESURSRIKA HJÄRNA
En av de logos jag använder för Unestahl Academy är ”TRAIN YOUR BRAIN”. Detta uttrycker ju kärnan i den mentala träningen. I fysisk träning tränar vi kroppen (och får en del positiva bieffekter på det mentala välbefinnandet). I Mental Träning är träningen fokuserad på hjärnan (det mentala) men med en del
positiva bieffekter på kroppsliga funktioner,
Veckans webbinar gör jag tillsammans med en av våra främsta experter på hjärnan, Åke Pålshammar. Vi var studiekamrater vid Uppsala universitet och doktorerade samtidigt 1974 och för ett år sedan sedan blev vi bägge två promoverade till ”Jubeldoktorer” vid en högtidlig ceremoni vid universitet (dagen) och slottet på kvällen, detta efter att ha varit verksamma i 50 år.
Medan Åke stannade i Uppsala så flyttade jag till Örebro och byggde upp Psykologiska institutionen där (först på Socialhögskolan, sedan GIH och Universitetet). Jag hade dock förmånen att få med mig Åke så att vi kunde arbeta tillsammans under de första åren innan han återgick till Uppsala.
Åke stannade alltså kvar på Uppsala unversitet, där hans specialitet blev barn- och ungdomspsykologi samt Neuroscience. På det senare området blev han en ofta efterfrågad expert, bl.a för radion. Han startade också ”Hjärnkanalen” på U-tube, där han genom åren har förmedlat viktiga kunskaper om hjärnan.
Vi har dock fortsatt att samarbeta och I min senaste bok: Förälskelse och/eller kärlek (www.logistikteamet.se/siu) så har Åke skrivit kapitlet om hur förälskelsens ”drogtillstånd” förvrider och förändrar hjärnans funktioner och får oss att göra saker (t.ex giftemål) som man sedan kanske ångrar när förälskelsens temporära tillstånd är över och utan att tillståndet har gått över till ”kärlek”.
Åkes specialitet är alltså hjärnan och framför allt hur våra barns och ungdomars hjärnor skiljer sig från den vuxna hjärnan. Jag bifogar på läsavsnittet en artikel från Läkartidningen, som på ett klargörande sätt visar de risker som barn och ungdomar utsätts för i dagens samhälle just genom att deras hjärna inte har
hunnit utvecklats till en vuxen och mogen hjärna.
När min gode vän Pehr Leissner (tyvärr död nu) var nybliven läkare lät han en forskare på Chalmers försöka räkna ut hut många möjliga resurser, som hjärnan har, detta genom att titta på antal nervceller (över hundra miljarder) och de kontaktmöjligheter som varje nervcell hade (över 10000) . Efter att räknat på detta i en vecka fick Pehr beskedet att antalet möjliga kopplingar (resurser) är så stort att det överstiger den mänskliga ”fattningsförmågan”.
Det är naturligtvis bara möjligt att använda en bråkdel av det under livet. Detta kan vara en bra bakgrund till det område som SjälvLedarkursen behandlar just nu (Resursutveckling) och till vår rubrik för detta webbinarium: ”Min resursrika hjärna”
